bulimiker

image156
Om någon skulle kalla mig bulimiker skulle jag bli förolämpad.
Enligt mig (och säkert många fler) är en bulimiker en misslyckad anorektiker (hoppas ingen tar illa upp nu...).
En anorektiker, svälter sig själv. En bulimiker försöker svälta sig själv, men äter massa, för att sedan spy, och återgå till ätandet.
Visst jag spyr också med vilje ibland. Och min kontroll veknar också, så att jag kanske kanske, äter en bulle, en piggelin eller marshmallows, men jag tycker att jag har rätt att vara lite ego och stolt säga att, det inte är särskilt ofta.
De flesta gångerna jag spyr är det för att jag blivit i tvingad mat för att inte bli avslöjad eller av någon annan anledning.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill komma med detta, men... Bulimiker = Misslyckad anorektiker.

Jag = stolt
(för tillfället) anorektiker.

Kommentarer
Postat av: Citronil

Bulimi handlar inte alltid om att bli smal. Man har ett problem med mat och kan ät i stort sätt hur mycket som helst. Alltså hetsäta.

Alla bulimiker spyr inte upp maten. Vissa gör det, vissa använder laxeringsmedel och andra låter den bara vara kvar i magen. Bulimi handlar inte om själva spyningarna (kan man säga så?) det handlar om hetsätandet. Och att man mår dåligt av att äta.

2007-12-21 @ 08:59:23
URL: http://citronil.blogg.se
Postat av: Delinda

en bulimiker hettsäter och sen spyr.
om en anorektiker som "tvingas" äta (som man måste göra i vissa sammanhang för att klara sitt sociala liv med alla fina middagsbjudningar osv..)spyr sen upp den onödiga maten.
detta är inte samma sak som att sitta hemma och hettsäta och vräka i sig mat när man är ledsen och sen få ångest och spy upp det som ngn med bullimi gör.
så tycker jag iaf :)

2007-12-21 @ 09:46:25
URL: http://delindaaa.blogg.se
Postat av: Johanna

De flesta anorektiker blir bulimiker när de får vård och blir tvingade att äta. Man blir så trött på allting, man blir tvingad att äta hela tiden, tillslut så börjar man hetsäta, eftersom man ända blir tvingad att äta enorma mängder mat (jämfört) med innan. Man är ingen misslyckad anorektiker, man är bulimiker.
Jag tycker det är ok att du är ärlig på bloggen men att förolämpa ett sjukdomstillstånd som du väldigt lätt kan glida in på ( det sker obemärkt, du bara hamnar där) så tycke rjag att du gått lite för långt,

2007-12-21 @ 10:26:10
URL: http://www.missg.blogg.se
Postat av: Rebecka

Kan inget av det där.. men att vara bulimiker är väl minst lika allvarligt som att vara anorektiker?

2007-12-21 @ 11:15:00
URL: http://Reebeckas.webblogg.se
Postat av: johanna

Johanna håller med dig, hur kan du förolämpa ett annat sjukdomstillstånd? yikes. har själv nästan fått bulimi, svälte mig själv länge, en dag kunde jag bar aine stå emot längre, och vips var jag ute och sprang mitt i natten för att få tag på godis, och smög så ingen skulle veta.

jag hoppas nästan att det drabbar dig med, din högmodiga, arroganta lilla sak. du är totalt insnöad

2007-12-21 @ 11:18:58
Postat av: maja

att du klarar av att säga så om andra personer de lider lika mycket som en anorektiker gör! båda sjukdomarna är farliga oavsett vilken man har är man inte misslyckad. däremot du som bara försöker framstå i varje inlägg som att du tynar mer och mer bort är bara patetisk. du vill att allt ska kretsa om dig och det lilla du ätit om du ens ätit något, du skriver ju knappt något annat än om vad du har eller inte har ätit och hur dåligt du mår över det. visst skriv om de om du vill men förolämpa inte andra som är sjuka det är bara onödigt!

2007-12-21 @ 15:56:22
Postat av: christine

jag har varit bulimiker i mer än fyra år så jag vet vad det handlar om. bulemi handlar inte om att man tar laxeringsmedel el behåller maten man hetsätit som citronil har skrivit. det är FEL. bulemi handlar om hetsätning OCH kräkning. har man bulemi gör man BÅDA dessa saker. det finns andra namn på ätstörningar där man endast hetsäter etc. jag kan förstår ditt tänk faker för i somliga fall är det sant. vissa bulimiker ser sig som misslyckade anorektiker, andra inte! bulemi är minst lika allvarligt, man kan dö av saltbrist bl a. dessutom är självmordsrisken avsevärt mkt högre iom att bulimiker kan gå många många år innan de blir upptäckta medan anorektiker..ja till slut syns det ju..tar ju oftast inte så lång tid. sedan kan jag säga dig att jag ville bara bli smal, jag ville inte se anorektisk el utmärglad ut. idag är jag smal och det blev jag när jag blev frisk från ätstörningen. jag var inte tjock innan heller, men vägde några kilon mer.
ha det bra.

2007-12-21 @ 16:39:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0